Ødegård og Apalnes om profilanalyse

To profilerte typer om profilanalyse

Profilanalyse.

Profilanalyse og Typeforståelse er ett av nettkursene på Lederskolen til Campus NooA. Kurset er basert på Jungs typeindeks (JTI), og i desember 2014 møttes Per Olav Apalnes og Thor Ødegård til en samtale om mulighetene for å tilby kurset på flere språk og hvilken nytte studenter og arbeidstakere kan ha av kurset. Sentrale poenger er dokumentert i dialogen som kommer frem i intervjuet og videosamtalen nedenfor.

Per Olav Apalnes er kursansvarlig. Han har brukt JTI i profilanalyser av over 1200 mennesker de siste ti årene og arbeidet tett med Optimas organisasjonspsykologene og Thor Ødegård. Thor Ødegård har arbeidet med profilanalyser siden slutten av 1980 tallet. Han oversatte og la til rette flere amerikanske tester, før han utviklet JTI og fire teorihefter sammen med sin kollega Hallvard Ringstad.

Hva kan JTI brukes til?

Ødegård: JTI kan i første rekke brukes til utvikling av individer og grupper. Det er et instrument som ikke evaluerer, men gir innsikt i ens egen psykologi. Dette fører ofte til bedre selvinnsikt, stolthet over den man er, og større forståelse for at vi er forskjellige.

Hvor stor utbredelse har JTI?

Ødegård: JTI ble lansert høsten 2001, og vi er markedsleder innen profilanalyser både i Norge og Danmark. Man kan ta JTI på 16 språk og i dag har vi distributører i Danmark, Sverige, Polen, Tyskland, Nederland og Kina.

Hvordan kommer jeg i gang med dette nettkurset?

Apalnes: Når du melder deg på kurset, får du en velkomstmelding og en egen lenke til en nettside med 56 spørsmål om din personlige profil. Du oppdager fort at kurset skiller seg fra andre kurs ved at det er du som best kjenner svarene, og det tar vanligvis ikke mer enn 15 minutter å svare på disse spørsmålene. Du får så tilsendt et kurshefte om profilanalyse og typeforståelse og en personlig PowerPoint-presentasjon (basert på dine 56 svar) som du bruker til å utdype og analysere dine preferanser.

Ha skjer så?

Apalnes: Når jeg har gjennomgått svarene dine på spørreskjemaet og PowerPoint-presentasjonen, gjennomfører vi en Skype-samtale der vi deler skjerm, gjennomgår materialet og kommer fram til din personlige preferanseprofil og hva du kan bruke den til i det praktiske liv. Etter samtalen får du en grundig personlige rapport på e-post som avslutning av kurset.

Hva kan jeg bruke dette til?

Apalnes: Du kan bruke det til å bli mer bevisst på hvordan du lærer, gjør karrierevalg og passer til forskjellige arbeidsmiljøer og arbeidsoppgaver. JTI gir deg en selverkjennelse som du kan bruke før du gyver løs på studier og nye arbeidsutfordringer. Du kan bli flinkere til å velge studier og jobber som passer deg.

JTI kan også brukes til å bygge team, ved å avklare deltakernes preferanser og roller i teamet. Forøvrig ligger det endel informasjon for interesserte på www.cogito.as/produkter-og-tjenester/team_bygging

Hva er fordelene med å gjøre dette som nettkurs?

Apalnes: Administrasjonen rundt personlighetsanalyser tar mye tid, dersom det gjøres med fysisk tilstedeværelse for en og en person. Ved å bruke internett, kan man gjennomføre dette like grundig på en mer effektivt og mye rimeligere måte.

Hva tenker dere om mulighetene for å internasjonalisere dette nettkurset?

Ødegård: Vi blir mer internasjonale og globaliserte. Å kommunisere med mennesker fra andre kulturer som også er forskjellig fra oss på et personlig plan kan være en krevende oppgave. Ved å forstå typologi vil kommunikasjonen kunne gå mye lettere allerede fra starten av.

Vårt materiale finnes på 16 språk, og vi har et nettverk av sertifiserte coacher i mange land. Siden NooAs læringsplattform er flerspråklig, er det antakelig mulig å lage et internasjonalt nettbasert læringsmiljø rundt disse nettkursene.

Apalnes: Jeg har gjennomført profilanalyser på både norsk og engelsk. Det har gitt meg tro på at dette er nyttig for studenter som skal jobbe med prosjektarbeid sammen, særlig dersom de kommer fra forskjellige kulturer og språkområder. Å sette opp et teamkompass for en studiegruppe kan være en tilleggsfunksjon, som kan gjøres rimelig etter avtale.

 


Lærerne på Lederskolen

Piotr Pluta - nettlærer på Campus NooA

Piotr Pluta

Piotr Pluta, is an organizational psychologist and has been working closely with the Diversity Icebreaker ever since he became member of Human Factors in 2011. He holds an MSc degree in Psychology from the University of Wrocław, Poland. He has also studied at the University of Valencia, Spain and at the East Carolina University, NC, USA. Piotr works with the tool in his consultative practice with clients and trains other facilitators in its application. He participates in the development and research activities, including validation studies and cultural validation studies.

Piotr Pluta
Inger Marie Ellingsen: Nettkurs i styrearbeid - nettlærer på Campus NooA

Inger Marie Ellingsen er lærer på NooAs kurs i styrearbeid. Hun har også utviklet kurset.

Hun er daglig leder av Styre og Ledelse AS der hun har ansvaret for den totale driften i tillegg til å være foreleser og rådgiver. Hun er utdannet cand. mag. fra Universitet i Oslo, har en master i management fra BI, samt ettårig pedagogisk utdanning. Inger Marie Ellingsen har også omfattende leder- og arbeidserfaring fra Telenor og media.

Inger Marie Ellingsen sier dette om nettkurset:

– Kurset i styrearbeid er utviklet gjennom mange års kursvirksomhet, og er nå etablert som nettkurs. Målsettingen med nettkurset er å få en solid gjennomgang av det som er viktig å ha kunnskap om for dem som har tilknytning til styrearbeid på ulike måter.

 

Det passer for alle som er interessert i styrearbeid eller er eiere, observatører, styresekretærer, styremedlemmer, styreledere og daglig ledere. Dersom du er med i et lag, en forening eller et borettslag kan du også ha glede av nettkurset, fordi det gir innsikt i hva man må ta hensyn til dersom man er medlem av et styre.

Det tar utgangspunkt i sentrale emner med tilhørende oppgaver. Kurset har relevante artikler som viser hvor aktuelt dette tema er for dem som sitter i styrer. Kurset har også dokumentmaler som kan benyttes i det praktiske styrearbeidet.

 

– Vi i Styre og Ledelse er levende opptatt av styrearbeid i norske bedrifter, og hvordan man kan benytte styret til å øke lønnsomheten til virksomheter. Dette engasjementet ønsker vi skal smitte over på studentene.

 

Inger Marie Ellingsen
Per Olav Apalnes: Kursutvikler og nettlærer på Campus NooA

Per Olav Apalnes

Per Olav Apalnes er lærer på Lederskolen og utvikler av det norske kurset Profilanalyse og typeforståelse og den engelske versjonen Profile Analysis and Jungian Type Index.

Han (http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes) er autorisert for å bruke Jungiansk Type Index (JTI) og Teamkompasset og har gjennomført over 1200 slike analyser siden 2003.

Han har jobbet over 20 år som prosjektleder i både store og små prosjekter innen offentlig og privat sektor. Han har også utviklet kurs og vært foredragsholder for NITOs prosjektlederkurs, der han bl.a. benytter JTI som verktøy til å få selvinnsikt og forståelse for betydningen av mangfold i prosjekter.

Intervju

I intervjuet To profilerte typer, uttaler Per Olav blant annet dette om profilanalyse:

– Du kan bruke en JTI-analyse til å bli mer bevisst på hvordan du lærer, gjør karrierevalg og passer til forskjellige arbeidsmiljøer og arbeidsoppgaver. JTI gir deg en selverkjennelse som du kan bruke før du gyver løs på studier og nye arbeidsutfordringer. Du kan bli flinkere til å velge studier og jobber som passer deg.

– JTI kan også brukes til å bygge team, ved å avklare deltakernes preferanser og roller i teamet.

– Jeg har gjennomført profilanalyser på både norsk og engelsk. Det har gitt meg tro på at dette er nyttig for studenter som skal jobbe med prosjektarbeid sammen, særlig dersom de kommer fra forskjellige kulturer og språkområder. Å sette opp et teamkompass for en studiegruppe kan være en tilleggsfunksjon, som kan gjøres rimelig etter avtale.

Presentation in English

Per Olav Apalnes ( http://www.cogito.as/partnere/per-olav-apalnes ) is authorized to use Jungian Type Index (JTI) and Team Compass and has completed over 1,200 such analyzes since 2003. He has worked over 20 years as a project manager in both large and small projects in the public and private sectors. He has also developed courses and been a speaker for NITO project management courses, where he uses JTI as a tool to gain self-knowledge and understanding of the importance of diversity in projects.

Per Olav Apalnes
Jørn Bue Olsen - nettlærer på Campus NooA

Jørn Bue Olsen

Jørn Bue Olsen er lærer på Lederskolen.

Han er rådgiver i ledelse, styrearbeid, prosjekt og etikk. Han er siv.ing. fra NTH og har doktorgrad i ledelse og etikk fra Handelshögskolan, Göteborgs Universitet. Olsen har hatt en rekke forskjellige konsulentoppdrag i store og små bedrifter; offentlige (kommuner, statseide bedrifter) som private. Han har hatt både fagstillinger med eget fagansvar og administrative stillinger ved Handelshøyskolen BI, NHHK oa. I de senere år ekstern sensor ved NHH (etikk), NTNU (ledelse/organisasjon) og HiO (Etikk og bedriftenes samfunnsansvar).

Han har utviklet NooAs kurs i  Næringslivsetikk og samfunnsansvar.

Ukeavisen Ledelse intervjuet Bue Olsen om Næringslivsetikk og Samfunnsansvar da kurset ble lansert. Ingressen lyder slik: Hvis ikke næringslivsledere kan se de etiske dilemmaene de møter, hjelper det ikke at de er oppdaterte på lovverk og regler. Da kan de bli kriminelle uten å vite det, sier ledelses- og etikkekspert, Jørn Bue Olsen.

 

Jørn Bue Olsen

 

Les mer om kursene ved Lederskolen