Campus Øistein
Intervju med nettlærer i matematikk
Øistein Gjøvik underviser i matematikk på NooA Videregående skole. Han har mange års erfaring som nettlærer i matematikk, og jobber til daglig på lærerutdanningen ved høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST).
Si litt om hvilke NooA-kurs du underviser i og hvilken bakgrunn du har for dette.
På NooA underviser jeg nå i VG1P (men kanskje det blir flere kurs etter hvert?) Dette kurset har jeg faktisk drevet nettundervisning i helt siden det ble lansert med Kunnskapsløftet i 2006. Da jeg jobbet i videregående skole het matematikkfagene i første klasse på videregående skole for 1MX og 1MY og VG1P likner nok mest på 1MY. Til daglig jobber jeg på lærerutdanningen ved høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) og mange av studentene som begynner hos oss har nettopp VG1P og VG2P fra videregående skole som utgangspunkt.
Hvilke læringsressurser er spesielt interessante eller nyttige i kursene dine?
VG1P er i første rekke et praktisk kurs. Det skal være et kurs som er nyttig for de fleste, nyttig for mange yrker og i tillegg introdusere oss for noen nye temaer i matematikken. F.eks. er sammenhengen mellom kunst, kultur og matematikk et tema selv om det er mange som ikke vil få bruk for dette i hverdagen. Siden kurset er mer praktisk rettet vil det bli mange forskjellige typer læringsressurser som det blir viktig å sette seg inn i. Her kan vi nevne spesiell programvare som er spesifikt til matematikkrelaterte fag. For eksempel vil geometri- og algebraprogrammet GeoGebra stå sentralt. Det kommer også til å handle om økonomi i dette kurset og da er regneark og nettsteder som inneholder lånekalkulator o.l. viktig.
Selve lærestoffet, «læreboka», valgte vi NDLA til. Dette er et gratis læremiddel for mange kurs i videregående skole. Her er finner du en variert meny med ressurser, blant annet videoer, quizer, lesestoff og oppgaver.
På hvilken måte inkluderer du sosiale medier i kursene?
Det blir et eget forum i kurset hvor vi kan hjelpe elevene og de kan hjelpe hverandre. Hovedfokuset skal alltid være på læring, det har f.eks. ingen hensikt å legge ut ferdige løsningsforslag i et slikt forum. De blir slettet raskt, og vil uansett bare ødelegge for læringseffekten. VG1P på NooA skal hjelpe elevene til å lære og til å ta eksamen i kurset. Det kan også gis drøftingsoppgaver i matematikk, og det er kanskje en uvant sjanger for mange! Her er et eksempel fra en tidlig studieenhet:
Se på dette regnestykket. 6:2(1+2). Dette leser vi «seks delt på to ganger en pluss to». Men hva blir svaret? Her er det mange som får enten 9 eller 1. Hva kan være grunnen til at vi får akkurat disse to svarene? Ved å dele tankene om en slik oppgave vil man hjelpe både seg selv og andre til å lære mer!
Jeg kommer også til å gjøre tilgjengelig min egen blogg (Med det utrolig lite bra navnet http://mattegreier.blogspot.no ) og jeg twitrer også ofte om matematikk og matematikklæring (@oisteing).
Fortell litt om noen av oppgavetypene du bruker i kursene.
Man kommer ikke utenom at mange oppgaver i matematikk dreier seg om å finne ut et rett svar. Men det er en myte at matematikk _bare_ består av slike type oppgaver. Ofte må man tolke både oppgave og løsning, f.eks. om man skal skissere økonomiske løsninger eller løse likninger. For eksempel kan det bli et avrundet svar i en likning. Da må man vurdere om det er nødvendig å oppgi mange desimaler eller ikke. Når det nærmer seg eksamen er det lurt å løse en del gamle eksamensoppgaver. Det er jo ikke slik at man vil finte ut elevene med helt nye typer oppgaver på en eksamen så man vil få mye informasjon om hva man kan vente seg ved å se på gamle oppgaver. Men noen forskjeller blir det nok, så man kan ikke belage seg bare på å løse eksamensoppgaver!
Hva gjør du for å skape et aktivt studentmiljø i kursene?
Som lærer skal jeg prøve å være til stede på de digitale fora så ofte som mulig, spesielt i starten. Det kan være frustrerende om man ikke får hjelp på lang tid, så det må vi prøve å unngå! Vi må oppfordre til at alle deler og hjelper hverandre, her ligger det store muligheter for utvikling og læring!
Til slutt, hvordan vil du sette ditt personlige preg på Campus NooA?
Jeg har jobbet ganske mye med å bruke forskjellige digitale verktøy i matematikk. Jeg håper jeg kan bidra til at elevene ved NooA føler de behersker disse verktøyene som en viktig del av matematikken når de er ferdig med kursene sine. Videre håper jeg også at jeg kan hjelpe elevene slik at de føler de er godt rustet til å ta en eksamen – som både inneholder deler med og uten digitale verktøy.
Lærerne på NooA videregående skole
Bjørn Dahl har lang erfaring som lærer i yrkessjåførfaget og logistikkfaget.
Bjørn Dahl
Hei!
Jeg er en 51 år ung lektor med tillegg som har undervist ved Stangnes videregående skole i Harstad siden 2007. Der underviser jeg i matematikk, økonomi og markedsføring. De siste fem årene har jeg også hatt en tilleggsjobb hvor jeg har undervist privatister som skal ta studiekompetanse i matematikk 1P, 2P og 2PY. Undervisningen har både vært fysisk og digital.
Jeg sitter også i nasjonale nemnder som produserer eksamen for privatister i fagene innenfor salg, service og reiseliv. Her blir det også tid til litt sensurering.
I det daglige bor jeg sammen med en sykepleier og vi har fire barn sammen. Alle er aktive med idrett, og vi følger opp som trenere og lagledere. Oppi dette har jeg UEFA-B skolering som fotballtrener og en lang karriere som fotballspiller på breddenivå.
Stein Kato Rafhaelsen
Bente Elvrum er nettlærer i aktivitørfaget på NooA videregående skole. Hun har fagbrev som aktivitør og er utdannet adjunkt.
Bente har jobbet som lærer, både i grunnskolen og videregående skole. I tillegg har hun lang og variert erfaring fra helsevesenet. Hun har også erfaring fra arbeid med ungdom gjennom barneverntjenesten.
Til daglig underviser hun på vg 2 aktivitør ved Thora Storm videregående skole i Trondheim, og jobber i tillegg ved et sykehjem i byen.
Bente Elvrum
Andrea Kjustad er lærer i norsk på Campus NooA, og i tillegg jobber hun som nettlærer og er lærer i norsk og engelsk for voksne elever på videregående skole.
Undervisningsbakgrunnen hennes er sammensatt, og hun har undervist i alt fra musikkbarnehage, dirigert korps til å holde norskkurs. De siste 10 årene har hun i hovedsak jobbet med norskundervisning, og har undervist både ved voksenopplæring, ungdomsskole og videregående opplæring for voksne. Hun har også jobbet som norsklærer på den Internasjonale Sommerskolen ved Universitetet i Oslo. Andrea har Cand. Mag som utøvende musiker fra Norges Musikkhøgskole, og har studert engelsk, spesialpedagogikk og norsk fra Universitetet i Oslo, der hun har fullført en mastergrad i norsk som andrespråk. Hun har også studert finsk.
Andrea Kjustad
Stein Arve Viblemo er lærer i engelsk, sosiologi og sosialantropologi, historie og samfunnskunnskap ved NooA videregående skole. Han er utdannet som lektor med tilleggsutdanning innen fagene engelsk, samfunnsfag og historie. Mesteparten av utdanningen ble gjennomført ved Universitetet i Bergen men han har også gjennomført deler av utdanningen ved Universitetet i Agder og Nord Universitet.
Til daglig arbeider Stein Arve Viblemo ved Brønnøysund videregående skole. Han har tidligere vært nettlærer samfunnsfag ved en annen skole. Ellers har han vært sensor til nasjonale skriftlige eksamener i fagene Sosialkunnskap og Politikk og menneskerettigheter.
Å arbeide som lærer er spennende. Hver dag møter en ulike mennesker med ulike interesser og behov. Dette er noe av det som beriker hverdagen som lærer. Nettundervisning er fleksibelt både for læreren og for dere elever. -Dette er fremtidens undervisning og å jobbe med denne typen undervisning er svært spennende.
Faget engelsk er noe alle trenger å lære i dagens globaliserte verden. Dere kommer til å få bruk for engelsk enten dere reiser til andre land eller i møte med folk fra andre land i Norge. Engelsk tilhører garantert framtiden. Det er aldri bortkastet å lære engelsk. Lykke til med faget!
Stein Arve Viblemo
Marit Berg er nettlærer i helsefag på NooA videregående skole.
Hun er utdannet intensivsykepleier og har en mastergrad i ernæring, helse og miljø.
Hun har videreutdanning i veiledning og coaching, oppmerksomt nærvær (mindfulness), høgskolepedagogikk og IKT pedagogikk for lærere.
Marit har jobbet som intensivsykepleier ved flere akuttmottak og en legevakt. Hun har også jobbet som høgskolelektor ved sykepleierutdanningen, bachelor og videreutdanning siden 2007 og som lærer ved helsekoordinator-utdanningene siden 2013.
Marit Berg
Lars Erik Rørholt er nettlærer i Service- og administrasjonsfaget ved NooA videregående skole.
Han har lang undervisningserfaring og har arbeidet med nettbaserte studier og kurs i mer enn 20 år. Med bakgrunn fra IT-bransjen har han undervist innen administrasjon, kontorfag, salg og service, brukerprogrammer og IT-tekniske fag. Han er kjent som en engasjert lærer med sterk faglig bakgrunn.
Lars Erik Rørholt
Stig Lieberg.
Stig Lieberg er kursutvikler og nettlærer i kokkfaget på NooA videregående skole.
Han har vært kokkelærling på Grand Hotel og kokk på Bristol Hotel i Oslo. Kjøkkensjef på Sjøloftet i Brevik og Tollboden i Kragerø. Han har også vært ferskvaresjef på Meny og faglærer i restaurant og matfag på videregående skole.
Han driver nå Nordraak matverksted i Kragerø og forteller dette om hvordan interessen for faget oppsto:
Det hele startet, tror jeg, da jeg var med mamma på delikatessebutikken på torvet i Kragerø. Jeg var kanskje 7-8 år. Jeg husker det enda, de gode luktene, de flotte fatene, kølappen, og ikke minst smaken av nylaget italiensk salat.
Min første oppskrift fant jeg hjemme i en håndskrevet kokebok. Det var en utrolig mestringsfølelse da jeg serverte pannekaker for første gang. Ubeskrivelig.
Mye av inspirasjonen kommer hjemmefra og senere fra min tid på ærverdige Grand Hotel- og Hotel Bristol i Oslo. Dette førte meg videre på en spennende mat- og vinreise.
Det var etter at jeg kom hjem til Kragerø i 1999, og var så heldig å få være med å etablere Tollboden Restaurant sammen med Andreas Tanberg, at jeg virkelig fikk øyne opp for hva som skulle til for å skape ekte matglede.
Stig Lieberg
Arnt E Jensen
Arnt har jobbet som vaktmester siden 1976 og har derfor lang og bred erfaring fra yrket han nå underviser i! Han har fagbrev som motormekaniker og har gjennom årene tatt en lang rekke kurs som har vært av betydning for vaktmesterrollen.
«Jeg er født i Namsos det herrens år 1955. Flyttet til min fars hjemsted Vardø som ettåring, men er også trønder i hjertet. Alle sommerferiene i oppveksten ble tilbragt på Namsens bredd. Jeg er gift og har 4 barnebarn +2 bonus barnebarn. Sommeren tilbringes på hytta i Komagvær med barnebarna eller i båt i Barentshavet hvor jeg kjører turister som fisker eller vil svømme med alker Lomvi og lundefugler. I vinterhalvåret er jeg «klimaflyktning» og tilbringer tiden i vår casa i Spania.
Gikk på Vardø Yrkesskole 1972-1975 Motormekanikerlinjen og fikk godkjent på praktisk og teoretisk prøve som fagprøve, -faget lå ikke under lærlingeloven på det tidspunktet.
Begynte som vaktmester i 1976, ble raskt glad i yrket og sugde til meg alt av tekniske kunnskaper om automatikk og automasjon som de 41 årene i jobb ga meg, har derfor lang og bred erfaring fra yrket.
Samtidig har jeg hatt verv i Fagbevegelsen i til sammen 30 år. Blant annet var jeg med i faggruppen for vaktmestere som bidro til å fremme krav om fagbrev som Vaktmester. I den perioden bidro vi med innspill til både kompetanseplattform og læreplan. Jeg er også medlem i prøvenemda for Byggdriftere i Finnmark.
Nettkursene i Byggdrifter er utviklet av Wiggo Lindseth i henhold til læreplanen, BDR3-01. Oppgavene i studiet er varierte og gir studentene stor valgfrihet med hensyn til løsninger og besvarelser.
Tips til deg som er nettstudent:
- Les og jobb med fagstoffet og løs oppgavene jevnt og trutt i et tempo som passer din livssituasjon men uten for lange avbrekk. Det kan det ofte være tungt å komme inn i rytmen igjen hvis du har for lange pauser mellom hver studieenhet/kurs.
Jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan og svare på spørsmål, og du vil få tilbakemeldinger på innleverte oppgavebesvarelser i løpet av kort tid, høyst noen få dager, uansett om jeg er hjemme, på hytta eller i Spania!»
Arnt E Jensen
Torhild Jørgensen Solbakken
Torhild Jørgensen Solbakken er lærer og kursutvikler på Reiselivsskolen.
Torhild Jørgensen Solbakken er ansatt i Norsk Turistutvikling AS (www.ntu-as.no), har 25 års erfaring innen rådgivning i reiselivet, og utdanning innen reiseliv, markedsføring og pedagogikk. Hun har utarbeidet kurs og veiledningsmateriell til reiselivsnæringen og holdt kurs og foredrag. Har et engasjement for bærekraftig reiselivsutvikling, markedstilpasset produktutvikling, drift og vertskapsrolle og utvikling av reiselivsprodukter med vekt på de mer ”myke verdier”. Her er universell utforming en naturlig del av både bærekraftig utvikling og de mer ”myke verdier”.
I dette intervjuet om kursene Norsk Turistutvikling har utviklet for NooAs reiselivsskole forteller Torhild Jørgensen Solbakken blant annet:
– Vi har sett at det er både ønske og behov for mer kunnskap innen enkelte felt blant ansatte og ledere av reiselivsbedrifter. Vi har tidligere utviklet en del kursmateriell som er blitt godt mottatt, og vi ønsket derfor å videreføre noen av disse kursene som nettkurs.
– Vi mener det er en stor fordel med nettkurs, både for studentene og for oss som lærere. Studentene kan begynne på kurset når det passer dem, og kan lese både hvor som helst og i det tempo som passer dem best. Det er ikke nødvendig å følge en fast tidsplan. Studentene kan også komme i kontakt med andre kursbrukere for deling av erfaring og diskusjon av ulike problemstillinger. For oss som lærere er det å kunne nå ut til alle, uavhengig av oppholdssted eller kurssted, en veldig stor fordel. Vi kan sitte på Lillehammer, mens studenten er i Alta, Smøla, Kragerø, New York eller hvor som helst i verden – og vi kan ha kontakt online.
Torhild Jørgensen Solbakken
Hanna Josie Nordgård
Hanna Josie Nordgård er nettlærer i naturfag på NooA videregående skole.
Hun er naturfaglektor med fordypning i kjemi og digital kompetanse i læring.
Intervju
I intervjuet Naturfag i en digital verden sier hun blant annet dette om kursene sine:
– Naturfagdidaktikk og naturvitenskap på sosiale medier har interessert og engasjert meg de siste fem-seks årene. Faget formidles både mer og annerledes enn tidligere. Måtene vi deler informasjon og muligheten til å visualisere og dele i stor skala inspirerer og fascinerer. Forskningsfronten etablerer seg i tabloider og på sosiale medier. Alle kurs og konferanser jeg har vært på formidler det samme: Vi må digitalisere oss og utnytte det enorme potensialet til å fascinere og engasjere – kanskje spesielt i naturfag.
– Et viktig mål er derfor å gi elevene kunnskap og ferdigheter i å søke opp troverdig informasjon. Om alt fra enkle spørsmål til komplekse problemstillinger. De søker i SSB, FN, rapporter, matblogger, politiske medieutspill og sosiale medier, for å nevne noe. Vi kjører en moderne og målrettet dynamikk i læringsarbeidet med tanke på metoder, enkeltelevens interesser og kompetansemål.
– Vel, jeg har hørt at jeg er litt over gjennomsnittet engasjert og kreativ. Hehe. Det vil nok smitte litt. I likhet med elevene har jeg også masse å lære og holder meg oppdatert. De blir kjent med relevante digitale hjelpemidler. Elevene får tett og seriøs faglig oppfølging mot eksamen, og skal føle at de kan slå seg litt løs i en trygg, inspirerende og lærerik atmosfære.
Hanna Josie Nordgård