Nettlærer med fokus på service og samferdsel
Torunn Garder bygger videre på mange års erfaring som nettlærer hos NKI Nettstudier når hun nå underviser på NooAs tre nettkurs innen Salg, service og sikkerhet Vg2
Torunn har studert friluftsliv ved Norges Idrettshøgskole, har mer enn 20 års praktisk erfaring fra transportbransjen, også som selvstendig næringsdrivende. Hun har vært kursholder og foredragsholder i flere fag, jobbet med kvalitetssikring og internkontroll for flere bedrifter samt skrevet håndbøker for transportbransjen. I tillegg er hun utdannet som Life Success Consultant i USA.
I dette intervjuet forteller hun om læringsressurser, sosiale medier, tankedelingsoppgaver, bloggoppgaver og hvordan man kan skape et godt sosialt miljø for nettstudentene.
Intervju med nettlærer i Service og samferdsel
Hvilke digitale læringsressurser er spesielt interessante eller nyttige i våre nettkurs innen Service og samferdsel?
NDLA (Nasjonal digital læringsarena) har mange gode digitale læremidler for videregående opplæring. Her kan studentene våre finne nyttig fagstoff og gode læringsressurser i alle de tre fagene som inngår i Service og samferdsel Vg1 . Det samme gjelder dem som ønsker å ta våre kurs innen Salg, service og sikkerhet Vg2 eller Reiseliv Vg2 . Hos NDLA kan studentene finne relevante oppgaver, videoer, bilder og annet nyttig fagstoff.
På hvilken måte kan sosiale medier være til nytte i kursene?
Jeg oppfordrer studentene til å følge Campus NooA i sosiale medier. NDLA har også en egen Twitter-kanal for Service og samferdsel som studentene kan ha glede av. Det er bare et eksempel på at studentene kan bruke sosiale medier som en del av sitt læringsmiljø. Sosiale medier kan for mange studenter være en ”port” til hverdagen du kan møte etter å ha gjennomført studier. Hvorfor ikke bli en del av den allerede nå?
Hvordan opplever du at tankedelingsoppgaver og bloggoppgaver bidrar til læring og samarbeid i kursene dine?
Å sette ord på ting, alene eller sammen med andre gjør ofte det å lære og forstå lettere. Hva har man å tape på å dele sin lærdom med andre?
Tankedelingsoppgavene på NooA Videregående skole fungerer slik at du får se hva andre har svart på oppgavene – etter at du selv har svart. Det øker motivasjonen både til å svare på spørsmålene og til å anstrenge seg litt ekstra for å svare godt. Dessuten er det jo flott at nye studenter på denne måten kan lære av dem som har tatt kurset tidligere.
Det er også mange bloggoppgaver i kursene våre og studentene må gjerne legge ut svarene i sine egne blogger og dermed trekke med venner og bekjente i læringsprosessen. Om man ikke har en egen blogg, kan man bruke kursbloggen i Campus NooA. Der kan studentene selv bestemme om innlegget skal være synlig bare for dem selv, for alle studentene på Campus NooA eller for hele verden.
Hva kan en nettlærer gjøre for å skape et godt sosialt miljø for nettstudentene?
En engasjert lærer er ofte en inspirerende lærer. Gjennom å være opptatt av faget, interessert i temaet og oppdatert på elevens ståsted er det både lett og moro å hjelpe studentene også i det sosiale miljøet, f. eks i kursenes diskusjonsforum.
Jeg ønsker også å skape et sosialt læringsmiljø der studentene blir kjent med hverandre og bidrar til hverandres læring. Derfor oppfordrer jeg dem for eksempel til å legge ut gode studentprofiler i NooA med bilder, Skype-adresser og litt informasjon om tidligere erfaringer fra skole og arbeidsliv. Det bidrar jo også til at jeg kan gi dem en mer personlig oppfølging.
Til slutt, hvordan ønsker du å sette ditt personlige preg på Campus NooA?
Jeg er opptatt av å knytte teorien opp mot praksis – hva lærer du og hva har du lært som du kan bruke ”i virkeligheten”?
Til slutt håper jeg å bidra til at Campus NooA får mange fornøyde studenter.
Lærerne på NooA videregående skole
Bjørn Dahl har lang erfaring som lærer i yrkessjåførfaget og logistikkfaget.
Bjørn Dahl
Hei!
Jeg er en 51 år ung lektor med tillegg som har undervist ved Stangnes videregående skole i Harstad siden 2007. Der underviser jeg i matematikk, økonomi og markedsføring. De siste fem årene har jeg også hatt en tilleggsjobb hvor jeg har undervist privatister som skal ta studiekompetanse i matematikk 1P, 2P og 2PY. Undervisningen har både vært fysisk og digital.
Jeg sitter også i nasjonale nemnder som produserer eksamen for privatister i fagene innenfor salg, service og reiseliv. Her blir det også tid til litt sensurering.
I det daglige bor jeg sammen med en sykepleier og vi har fire barn sammen. Alle er aktive med idrett, og vi følger opp som trenere og lagledere. Oppi dette har jeg UEFA-B skolering som fotballtrener og en lang karriere som fotballspiller på breddenivå.
Stein Kato Rafhaelsen
Bente Elvrum er nettlærer i aktivitørfaget på NooA videregående skole. Hun har fagbrev som aktivitør og er utdannet adjunkt.
Bente har jobbet som lærer, både i grunnskolen og videregående skole. I tillegg har hun lang og variert erfaring fra helsevesenet. Hun har også erfaring fra arbeid med ungdom gjennom barneverntjenesten.
Til daglig underviser hun på vg 2 aktivitør ved Thora Storm videregående skole i Trondheim, og jobber i tillegg ved et sykehjem i byen.
Bente Elvrum
Andrea Kjustad er lærer i norsk på Campus NooA, og i tillegg jobber hun som nettlærer og er lærer i norsk og engelsk for voksne elever på videregående skole.
Undervisningsbakgrunnen hennes er sammensatt, og hun har undervist i alt fra musikkbarnehage, dirigert korps til å holde norskkurs. De siste 10 årene har hun i hovedsak jobbet med norskundervisning, og har undervist både ved voksenopplæring, ungdomsskole og videregående opplæring for voksne. Hun har også jobbet som norsklærer på den Internasjonale Sommerskolen ved Universitetet i Oslo. Andrea har Cand. Mag som utøvende musiker fra Norges Musikkhøgskole, og har studert engelsk, spesialpedagogikk og norsk fra Universitetet i Oslo, der hun har fullført en mastergrad i norsk som andrespråk. Hun har også studert finsk.
Andrea Kjustad
Stein Arve Viblemo er lærer i engelsk, sosiologi og sosialantropologi, historie og samfunnskunnskap ved NooA videregående skole. Han er utdannet som lektor med tilleggsutdanning innen fagene engelsk, samfunnsfag og historie. Mesteparten av utdanningen ble gjennomført ved Universitetet i Bergen men han har også gjennomført deler av utdanningen ved Universitetet i Agder og Nord Universitet.
Til daglig arbeider Stein Arve Viblemo ved Brønnøysund videregående skole. Han har tidligere vært nettlærer samfunnsfag ved en annen skole. Ellers har han vært sensor til nasjonale skriftlige eksamener i fagene Sosialkunnskap og Politikk og menneskerettigheter.
Å arbeide som lærer er spennende. Hver dag møter en ulike mennesker med ulike interesser og behov. Dette er noe av det som beriker hverdagen som lærer. Nettundervisning er fleksibelt både for læreren og for dere elever. -Dette er fremtidens undervisning og å jobbe med denne typen undervisning er svært spennende.
Faget engelsk er noe alle trenger å lære i dagens globaliserte verden. Dere kommer til å få bruk for engelsk enten dere reiser til andre land eller i møte med folk fra andre land i Norge. Engelsk tilhører garantert framtiden. Det er aldri bortkastet å lære engelsk. Lykke til med faget!
Stein Arve Viblemo
Marit Berg er nettlærer i helsefag på NooA videregående skole.
Hun er utdannet intensivsykepleier og har en mastergrad i ernæring, helse og miljø.
Hun har videreutdanning i veiledning og coaching, oppmerksomt nærvær (mindfulness), høgskolepedagogikk og IKT pedagogikk for lærere.
Marit har jobbet som intensivsykepleier ved flere akuttmottak og en legevakt. Hun har også jobbet som høgskolelektor ved sykepleierutdanningen, bachelor og videreutdanning siden 2007 og som lærer ved helsekoordinator-utdanningene siden 2013.
Marit Berg
Lars Erik Rørholt er nettlærer i Service- og administrasjonsfaget ved NooA videregående skole.
Han har lang undervisningserfaring og har arbeidet med nettbaserte studier og kurs i mer enn 20 år. Med bakgrunn fra IT-bransjen har han undervist innen administrasjon, kontorfag, salg og service, brukerprogrammer og IT-tekniske fag. Han er kjent som en engasjert lærer med sterk faglig bakgrunn.
Lars Erik Rørholt
Stig Lieberg.
Stig Lieberg er kursutvikler og nettlærer i kokkfaget på NooA videregående skole.
Han har vært kokkelærling på Grand Hotel og kokk på Bristol Hotel i Oslo. Kjøkkensjef på Sjøloftet i Brevik og Tollboden i Kragerø. Han har også vært ferskvaresjef på Meny og faglærer i restaurant og matfag på videregående skole.
Han driver nå Nordraak matverksted i Kragerø og forteller dette om hvordan interessen for faget oppsto:
Det hele startet, tror jeg, da jeg var med mamma på delikatessebutikken på torvet i Kragerø. Jeg var kanskje 7-8 år. Jeg husker det enda, de gode luktene, de flotte fatene, kølappen, og ikke minst smaken av nylaget italiensk salat.
Min første oppskrift fant jeg hjemme i en håndskrevet kokebok. Det var en utrolig mestringsfølelse da jeg serverte pannekaker for første gang. Ubeskrivelig.
Mye av inspirasjonen kommer hjemmefra og senere fra min tid på ærverdige Grand Hotel- og Hotel Bristol i Oslo. Dette førte meg videre på en spennende mat- og vinreise.
Det var etter at jeg kom hjem til Kragerø i 1999, og var så heldig å få være med å etablere Tollboden Restaurant sammen med Andreas Tanberg, at jeg virkelig fikk øyne opp for hva som skulle til for å skape ekte matglede.
Stig Lieberg
Arnt E Jensen
Arnt har jobbet som vaktmester siden 1976 og har derfor lang og bred erfaring fra yrket han nå underviser i! Han har fagbrev som motormekaniker og har gjennom årene tatt en lang rekke kurs som har vært av betydning for vaktmesterrollen.
«Jeg er født i Namsos det herrens år 1955. Flyttet til min fars hjemsted Vardø som ettåring, men er også trønder i hjertet. Alle sommerferiene i oppveksten ble tilbragt på Namsens bredd. Jeg er gift og har 4 barnebarn +2 bonus barnebarn. Sommeren tilbringes på hytta i Komagvær med barnebarna eller i båt i Barentshavet hvor jeg kjører turister som fisker eller vil svømme med alker Lomvi og lundefugler. I vinterhalvåret er jeg «klimaflyktning» og tilbringer tiden i vår casa i Spania.
Gikk på Vardø Yrkesskole 1972-1975 Motormekanikerlinjen og fikk godkjent på praktisk og teoretisk prøve som fagprøve, -faget lå ikke under lærlingeloven på det tidspunktet.
Begynte som vaktmester i 1976, ble raskt glad i yrket og sugde til meg alt av tekniske kunnskaper om automatikk og automasjon som de 41 årene i jobb ga meg, har derfor lang og bred erfaring fra yrket.
Samtidig har jeg hatt verv i Fagbevegelsen i til sammen 30 år. Blant annet var jeg med i faggruppen for vaktmestere som bidro til å fremme krav om fagbrev som Vaktmester. I den perioden bidro vi med innspill til både kompetanseplattform og læreplan. Jeg er også medlem i prøvenemda for Byggdriftere i Finnmark.
Nettkursene i Byggdrifter er utviklet av Wiggo Lindseth i henhold til læreplanen, BDR3-01. Oppgavene i studiet er varierte og gir studentene stor valgfrihet med hensyn til løsninger og besvarelser.
Tips til deg som er nettstudent:
- Les og jobb med fagstoffet og løs oppgavene jevnt og trutt i et tempo som passer din livssituasjon men uten for lange avbrekk. Det kan det ofte være tungt å komme inn i rytmen igjen hvis du har for lange pauser mellom hver studieenhet/kurs.
Jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan og svare på spørsmål, og du vil få tilbakemeldinger på innleverte oppgavebesvarelser i løpet av kort tid, høyst noen få dager, uansett om jeg er hjemme, på hytta eller i Spania!»
Arnt E Jensen
Torhild Jørgensen Solbakken
Torhild Jørgensen Solbakken er lærer og kursutvikler på Reiselivsskolen.
Torhild Jørgensen Solbakken er ansatt i Norsk Turistutvikling AS (www.ntu-as.no), har 25 års erfaring innen rådgivning i reiselivet, og utdanning innen reiseliv, markedsføring og pedagogikk. Hun har utarbeidet kurs og veiledningsmateriell til reiselivsnæringen og holdt kurs og foredrag. Har et engasjement for bærekraftig reiselivsutvikling, markedstilpasset produktutvikling, drift og vertskapsrolle og utvikling av reiselivsprodukter med vekt på de mer ”myke verdier”. Her er universell utforming en naturlig del av både bærekraftig utvikling og de mer ”myke verdier”.
I dette intervjuet om kursene Norsk Turistutvikling har utviklet for NooAs reiselivsskole forteller Torhild Jørgensen Solbakken blant annet:
– Vi har sett at det er både ønske og behov for mer kunnskap innen enkelte felt blant ansatte og ledere av reiselivsbedrifter. Vi har tidligere utviklet en del kursmateriell som er blitt godt mottatt, og vi ønsket derfor å videreføre noen av disse kursene som nettkurs.
– Vi mener det er en stor fordel med nettkurs, både for studentene og for oss som lærere. Studentene kan begynne på kurset når det passer dem, og kan lese både hvor som helst og i det tempo som passer dem best. Det er ikke nødvendig å følge en fast tidsplan. Studentene kan også komme i kontakt med andre kursbrukere for deling av erfaring og diskusjon av ulike problemstillinger. For oss som lærere er det å kunne nå ut til alle, uavhengig av oppholdssted eller kurssted, en veldig stor fordel. Vi kan sitte på Lillehammer, mens studenten er i Alta, Smøla, Kragerø, New York eller hvor som helst i verden – og vi kan ha kontakt online.
Torhild Jørgensen Solbakken
Hanna Josie Nordgård
Hanna Josie Nordgård er nettlærer i naturfag på NooA videregående skole.
Hun er naturfaglektor med fordypning i kjemi og digital kompetanse i læring.
Intervju
I intervjuet Naturfag i en digital verden sier hun blant annet dette om kursene sine:
– Naturfagdidaktikk og naturvitenskap på sosiale medier har interessert og engasjert meg de siste fem-seks årene. Faget formidles både mer og annerledes enn tidligere. Måtene vi deler informasjon og muligheten til å visualisere og dele i stor skala inspirerer og fascinerer. Forskningsfronten etablerer seg i tabloider og på sosiale medier. Alle kurs og konferanser jeg har vært på formidler det samme: Vi må digitalisere oss og utnytte det enorme potensialet til å fascinere og engasjere – kanskje spesielt i naturfag.
– Et viktig mål er derfor å gi elevene kunnskap og ferdigheter i å søke opp troverdig informasjon. Om alt fra enkle spørsmål til komplekse problemstillinger. De søker i SSB, FN, rapporter, matblogger, politiske medieutspill og sosiale medier, for å nevne noe. Vi kjører en moderne og målrettet dynamikk i læringsarbeidet med tanke på metoder, enkeltelevens interesser og kompetansemål.
– Vel, jeg har hørt at jeg er litt over gjennomsnittet engasjert og kreativ. Hehe. Det vil nok smitte litt. I likhet med elevene har jeg også masse å lære og holder meg oppdatert. De blir kjent med relevante digitale hjelpemidler. Elevene får tett og seriøs faglig oppfølging mot eksamen, og skal føle at de kan slå seg litt løs i en trygg, inspirerende og lærerik atmosfære.
Hanna Josie Nordgård
Les om våre yrkesfag