Kreative nettkurs
Nettkurs med fokus på den kreative prosessen
Eli-Anita Schøning er nå godt i gang med Skrivekurs II etter å ha fullført Skrivekurs I og Tegnekurs på Campus NooA. Vi er derfor glad for at hun stiller opp til dette intervjuet der vi utfordrer henne til å sammenlikne kursene og dele sine tanker rundt dem. Vi setter også pris på at vi får lov å bruke hennes tegninger til å illustrere intervjuet.
Alle kursdeltakerne på NooA har en profil der de kan presentere seg og bli bedre kjent med hverandre og her er et utsnitt av profilen til Eli-Anita som viser kursene hun har tilgang til og hennes elektroniske kursbevis i de kursene hun allerede har fullført.
Hvordan synes du det er å være nettstudent på NooA?
Jeg hadde ikke hørt om NooA før jeg «googlet» etter tegnekurs julen 2014. Var i utgangspunktet skeptisk til å lære å tegne på nett, men erfaringene med NooA og tegnekurset var utelukkende positive, og da jeg noen måneder senere vurderte skrivekurs, var det et enkelt valg å fortsette hos NooA. Nettsiden til NooA er oversiktlig, jeg får raske svar på alle henvendelser, og det er lett å forstå strukturen i kursene.
Hva tenker du om materiellet som inngår i kursene?
Tegnekursets teori er godt og pedagogisk forklart. Der teorien kan oppleves «vanskelig» supplerer tegnelærer Bodil med videosnutter som viser hvordan det skal gjøres. Jeg synes det er passe balanse mellom teori og praksis, og jeg liker tegneeksemplene på Pinterest, dypdykkene inn i kjente kunstverk, og at kurset kan skrives ut i bokform.
Tankedelingsforumet på tegnekurset er gull verdt. Her får jeg sjansen til å få tilbakemelding på tegningene mine før jeg tegner innsendingsoppgavene. Bodil er aktiv her med konstruktive innspill både på det som kan forbedres og det som er bra. Det er på denne arenaen læringen skjer.
Skrivekurs I har en noe enklere oppbygning. Her er teorien kort og lettfattelig, og læringen skjer i hovedsak gjennom tilbakemeldingen skrivelærer Nina gir på innsendingsoppgavene. I Skrivekurs II avanserer både tilbakemeldingene på innsendingene og teorien. Det stilles strengere krav til eleven, og teorien blir mer dyptgående. De filosofiske spørsmålene i tankedelingsforumet har en tendens til å kverne rundt i bakhodet hele dagen. Ja, som: hvorfor er det alltid noe – og ikke ingenting?
Hva med oppgavene i tegnekurset?
Bodil har fokusert på lekenhet og kunst, noe som gjør oppgavene interessante og givende. På forhånd trodde jeg at perspektiv ville være både enklest og morsomst, men ironisk nok var det den modulen jeg slet mest med, mens tekstur og topografi – hvor vi satt all kunnskapen sammen – var det som «gjorde det» for meg. Jeg likte at flere av oppgavene tok bort prestasjonsangsten, fordi man simpelthen skulle tegne kruseduller eller i blinde, og det var en stor oppdagelse at viskelær og knetgummi kunne brukes som aktive hjelpemidler til å forme en tegning. Her er et eksempel på tilbakemelding som Bodil har skrevet på tankedelingsforumet i modul 3 om Chiaroscuro, halvtone:
Hallo bamsefar! Jeg tror bamse kan være et veldig fint stillebensobjekt, fordi han har myke, runde former og noen spennende detaljer å tegne. Det hadde vært morsomt hvis du tegnet ham igjen, med mine anbefalinger…
Først, vil jeg at du skal gjøre arket litt mørkere fra starten av. Pass på at du legger ned kullet, og lager en jevn, mellomgrå valør. Gjør dette ved å ha et par tegneark under det du bruker, da tar arket mer imot kullet enn når det ligger rett på plate. Gå langsomt over arket med runde bevegelser, og lag en sky med kull. Bruk fingeren for å jevne ut overflaten.
Så begynner du å viske ut….
Du trenger mer kontrast for å gi bamsefar volum. Når du visker ut de lyseste områdene; se om du kan hente opp mer kull med knetgummien, masser den mellom fingrene og dytt den ned i arket, gjerne flere ganger. Når du tegner områder som armene og bena, får jeg følelsen av at det mangler en mellomvalør, at det må være litt mer enn bare sort i foldene og ensfarget i pelsen. Hvis du myser, ser du ikke en lysere mellomvalør også? Slik jobber vi opp et bedre og bedre blikk for chiaroscuro. Det tar tid å finne og plassere flere valører, så det kan hende du bør sitte litt lenger, gjerne 45 minutter eller mer.
Det er fint å se at du tar med deg bruken av linje fra forrige kapittel, jeg kan se at det er noe du har forstått!
Og oppgavene i skrivekursene på Forfatterskolen?
Oppgavene i Skrivekurs I tester ut grunnleggende «ferdigheter» i skriving. Med det mener jeg ikke ferdigheter som å skrive grammatisk korrekt, men bevisstgjøring rundt temaer som klisjeer, sanselighet, og metaforer. Tilbakemeldingene på innsendingene er nyttige og oppløftende, og jeg fikk troen på at jeg kan skrive. Innsendinger som skal skrives på 20 – 30 minutter oppleves som overkommelig for en fersk skribent. Samtidig gjør disse raske øvelsene underverker for perfeksjonisten; Jeg har rett og slett ikke tid til å skrive perfekt, og dermed blir tankene litt friere og skrivingen går lettere.
I skrivende stund er jeg midtveis i Skrivekurs II. Nå er tilbakemeldingene enda mer spisset, og jeg fryder meg over å få de konstruktive og ærlige innspillene som skrivelærer Nina gir. Modulene bygger nesten umerkelig på hverandre. Jeg liker retningen kurset tar. Her er et eksempel på tilbakemelding på en av mine innsendinger:
Oppgaven er fullført og du har bestått.
Denne gangen har jeg bare PIRKETE kommentarer du kan ta til etterretning:
- IKKE hemmer flyt og er vanskelig for leseren å forestille seg. Skriv om noen av IKKE-setningene dine i siste avsnitt av drømmeversjonen. Jeg tror du vil oppdage at handlingen blir tydeligere. Tre IKKEer per side er en god regel du kan bryte når du har en hensikt med det.
- Noen setninger har jeg satt i parentes, de er unødige forklaringer.
♥ Fra hjerte til hjerte har du skapt struktur og spenning i godt tempo. ♥
♥ Godt arbeid, Eli-Anita.
(Hjertene legger Nina inn i passasjer som hun vil fremheve i teksten).
Hvordan opplever du oppfølging fra lærerne?
Lærerne på både tegne- og skrivekursene er raske til å svare på innsendinger, og jeg opplever at de er opptatt av å gi kursdeltakerne merverdi.
Er det noe annet du vil trekke frem med de kreative nettkursene?
NooAs administrasjon svarer raskt på generelle henvendelser og supportsaker. Rektor er tett på elevene og besvarer ofte henvendelser selv. Det er merkbart at de ønsker å videreutvikle skolen, og at de henger med i tiden. Et eksempel på sistnevnte er de elektroniske kursbevisene som utstedes etter siste innsending og kan brukes eksempelvis på LinkedIn.
Lag din egen bruker slik at du kan logge deg på Campus NooA og motta nyheter om våre nettstudier:
Få din egen bruker på Campus NooA