Nettkurs for adoptivforeldre
Les artikkelen som ble publisert i Synkron – Magasin for innovativ utdanning, nummer 3, 2013.
Adoptivforeldre skal bli mer språkmektige, men språkkursene har vært lite tilgjengelige. Det ville adoptivfar og rektor ved Campus NooA gjøre noe med.
Nettkurs for Adoptivforeldre
Daglig leder i Adopsjonsforum Øystein Gudim
og
Nettlærer Christina Violeta Thrane Storsve
Intervjuet av Morten Flate Paulsen
Hvorfor har Adopsjonsforum valgt å satse på nettkurs?
– De latinamerikanske landene Adopsjonsforum samarbeider med, forventer at alle søkere som skal adoptere barn derfra må kunne kommunisere med barna sine på spansk. Vi har fått skreddersydd et kurs der man lærer å snakke spansk med små barn – på barnets nivå. Dette handler ikke bare om språk, men om å forberede seg enda bedre til å møte sitt nye barn. Dette gjør den store overgangen lettere for barnet.
– Det er viktig at vi har et tilbud for familiene uansett hvor de bor. Spanskkurs for kommende adoptivforeldre har vi holdt to-tre ganger i året i Oslo. Vi klarte med et nødskrik å samle nok deltakere til kurs en gang i Bergen og en gang i Molde. Men vi har søkere mange andre steder i landet der det ikke er nok deltakere til å holde kurs. Ved å tilby kurs via nettet kan alle delta – uansett hvor de bor – og når det passer dem.
Når bør adoptivforeldrene gå på kurs?
– Jo raskere søkerne kommer i gang med innlæring i språket, desto mer vil de lære og få glede av det. Det ideelle er derfor at de begynner på spanskkurset så fort de vet at de skal adoptere barn fra et spansktalende land. De kan starte når som helst på året. Noen synes det er lenge å vente til neste kurs starter. Da er det fint at de kan begynne på nettkurs når de selv vil.
– En fordel med nettkurs er at man ikke trenger å følge undervisningen til faste tider. Deltakerne kan selv bestemme når de har tid til å studere og hvor fort de ønsker å gå frem. De får også kontakt med andre kursdeltakere fra hele landet og kan utveksle erfaringer.
Hvordan samarbeidet dere om utviklingen av kurset?
– En liten organisasjon som Adopsjonsforum har ikke kompetanse og ressurser til å utvikle nettkurs alene. Samarbeidet med Campus NooA gjorde det mulig å få på plass et nettkurs i løpet av noen få måneder – uten store investeringer.
– Både Adopsjonsforum og Campus NooA hadde tilgang til å legge inn og redigere kursmateriellet på læringsplattformen Moodle som Campus NooA bruker. Vi kunne vi utvikle kurset i fellesskap via Internett og møtes på Skype når det var nødvendig.
Hva kostet det å utvikle et slikt nettkurs?
– Vi har ikke betalt noe for å utvikle kurset, men alt i alt har Adopsjonsforum brukt et drøyt ukeverk på å legge inn kursmaterialet i Moodle. Det aller meste av materialet hadde vi allerede i elektronisk format i form av Word-dokumenter, PDF-filer, bilder og lenker til nettressurser. I tillegg laget vi noen nye lyd- og videofiler.
– Campus NooA har hjulpet oss hele veien med utviklingsarbeidet uten at det har kostet oss annet enn arbeidstid. Avtalen er at de på sikt dekker sine kostnader ved å beholde en del av kursavgiften deltakerne betaler.
Er det andre fordeler du vil trekke frem med nettkurs?
– Nettkurset gir deltakerne gode muligheter for å delta i et sosialt miljø og utveksle erfaringer med kommende adoptivforeldre i samme situasjon. Deltakerne kan holde kontakt med hverandre uansett hvor de bor, også mens de er på hentereise i Sør-Amerika.
Kan du si litt om spanskkurset du underviser i?
Min språklige bakgrunn er at jeg er statsautorisert tolk i språkparet spansk og norsk, og jeg er translatør i språkparet engelsk og norsk. Den adopsjonsfaglige bakgrunnen min er veldig viktig i dette kurset som er skreddersydd for de parene som skal hente ett eller flere barn i Latin-Amerika.
Jeg ble adoptert til Norge fra Guatemala da jeg var 1 år gammel. Da jeg var 17, begynte jeg å holde foredrag om hvordan det oppleves å være adoptert i Norge i dag. Det var første byggesten i min etter hvert brede kompetanse på det relativt smale feltet internasjonal adopsjon. Gjennom styreverv i 10 år i Adopsjonsforum og som kursleder for adopsjonsforberedende kurs i regi av Barne-, Ungdoms- og familiedirektoratet har jeg fått en stadig bedre innsikt i hva det innebærer å adoptere og å være den som adopteres.
Hvilke læringsressurser er spesielt interessante eller nyttige i kursene dine?
Det som gjør dette spanskkurset særlig interessant for dem som skal adoptere (eller andre som av ulike grunner skal forholde seg til barn på spansk), er at alt materialet er håndplukket og spesialtilpasset det behovet man har som vordende foreldre. I stedet for å begynne å lete der ute etter spanske barnesanger og finne ut om de egentlig er populære, tradisjonelle, mye sunget av barn, så har jeg samlet alt på et sted her. Det samme gjelder setningene og ordene som du får lære på dette kurset. Kurset inneholder lydfiler, bilder og oppgaver som du kan jobbe med for å lære deg hva du skal si til barnet ditt, og hvordan du skal si det. I tillegg får du lære mer om hvordan barnet opplever adopsjonen med sin bakgrunn fra enten fosterhjem eller barnehjem.
På hvilken måte inkluderer du sosiale medier i kursene?
I dette kurset er det mulig å kommunisere med de andre kursdeltagerne i et eget forum hvor jeg også vil være aktivt inne så ofte som mulig. Tankedelingsoppgaver er oppgaver der du får en introduksjon til et tema som munner ut i et spørsmål som du kan svare på. Når du har delt dine tanker, får du tilgang til andres tanker også. Dette er ypperlig når man venter på å få adoptere, her kan du møte mange som sikkert tenker på og lurer på de samme tingene som deg. Og for hver tanke du tenker «høyt» sammen med andre, jo bedre forberedt blir du på det som venter deg på hentereise og den første tiden sammen med barnet.
Fortell litt om noen av oppgavetypene du bruker i kursene.
På dette kurset kan du boltre deg i uttaleoppgaver, lytteoppgaver, filmsnutter, interaktive oppgaver, dialoger, mer tradisjonelle grammatikkoppgaver og spennende tankedelingsoppgaver. Kurset har barnet i fokus, og det vil prege det visuelle ved oppgavene. På denne måten får du en verdifull innsikt i og introduksjon til barnekultur. Den største bonusen er at du samtidig gjør deg klar til samspillet med barnet ditt og har mye materiale klart som dere kan titte på og kose dere med sammen.
Hva gjør du for å skape et aktivt studentmiljø i kursene?
For meg er det veldig viktig at deltagerne føler at de får raskt svar på sine henvendelser og innleveringer. I tillegg vil jeg i forumet komme med ytterligere hint og tips om latinamerikanske filmer, bøker og musikk. Mitt viktigste budskap er: Spør om ALT mellom himmel og jord, bare sånn kan vi lære noe nytt. Og husk: Det viktigste med kurset er å åpne munnen og snakke spansk. Snakk til speilet, snakk til partneren din, snakk til en kollega eller kanskje du finner noen på kurset du kan Skype med?
Til slutt, hvordan vil du sette ditt personlige preg på kurset?
Jeg er en positiv og ekstremt engasjert person når det gjelder å jobbe for det viktigste målet: Å gjøre det jeg kan for å legge til rette for at adoptivbarnet skal få en så god start som mulig i den nye familien. Tenk på det da! En helt ny start med en ny mulighet for å kunne bli elsket for den man er, og man får lov til å bli det beste man kan bli i denne verden. Jeg liker å tenke store tanker og er ikke redd for å sette ord på dem, så gled dere til å finne og lære de ordene dere trenger for å gi barnet deres kjærlighet og grenser. Jeg lover at jeg skal heie på dere, utfordre dere og glede meg med dere skritt for skritt i en tilsynelatende morsom jungel av et herlig språk.